Eksperci Sportowego Rodzica

Okiem Agenta

Bartłomiej Zaręba

Doradca ds. Sportowych

Jako agent piłkarski uczestniczyłem przy ponad 110 transferach (krajowych i zagranicznych), skautując dla zagranicznych klubów i współpracując z klubami i akademiami na całym świecie mam możliwość poznać „od podszewki” to, jak „profesjonalną piłkę robi się na zachodzie”.
Rozmowy z wybitnymi fachowcami pozwalają mi nabrać dystansu i zrozumieć drugi punkt widzenia przez co potrafię skutecznie doradzać rodzicom i zawodnikom obu płci w ich rozwoju i w podejmowanych przez nich decyzjach.

W 2020 r. założyłem agencję Football Management Agency EVEREST.

Od 2018 r. prowadzę szkolenia dla rodziców i zawodników z najbardziej trapiących i ważnych dla nich zagadnień.

e-mail: bartłomiej.zareba@op.pl / kom: +48 668 908 070 / strona: www.everestfma.pl

 

„Okiem Agenta”

Wielu zadaje sobie pytanie, jak funkcjonuje biznes managerski w Polsce i na świecie, na czym polega praca agenta piłkarskiego oraz doradcy ds. piłkarskich? Czy wszyscy agenci i doradcy ds. piłkarskich pracują w ten sam sposób i przyświecają im te same cele? Za każdym razem kiedy będzie mowa o agencjach piłkarskich mamy na myśli pracę zarówno agentów (agencje managerskie) jak i doradców ds. piłkarskich.

Wprowadzenie:        

Jakie są główne cele oraz najważniejsze obszary działalności agencji piłkarskich w zakresie zarządzania karierą zawodników?

Naszym najważniejszym zadaniem jest pomóc utalentowanym zawodnikom obojga płci w rozwinięciu swojej kariery. Młodych zawodników przygotowujemy do wyjazdu za granicę i walki o swoje marzenia. Tylko odpowiednio przygotowany zawodnik może wyjechać i zaistnieć na zachodzie. Każdy współpracujący z nami zawodnik może liczyć na precyzyjnie określoną ścieżkę rozwoju i stosowne kroki podejmowane w odpowiednim momencie, których celem jest zapewnienie jak najlepszego rozwoju zawodnika. Naszym obszarem jest terytorium całego świata.

Proces rekrutacji i selekcji zawodników:

Jak agencje piłkarskie identyfikują potencjalnych klientów, jakie kryteria są brane pod uwagę przy wyborze zawodników do reprezentowania oraz jakie są główne wyzwania związane z rekrutacją?

Mamy zaszczyt współpracować z gigantami światowego futbolu, zatem kryteria zapraszania zawodników do współpracy z nami są wygórowane. Każdy zawodnik jest rozpatrywany indywidualnie, pod względem rocznika, pozycji na boisku, parametrów psycho-fizycznych oraz umiejętności. Istotna jest również jego historia i oszacowany przez nas potencjał.

Negocjacje kontraktów:

Jakie strategie agencje piłkarskie wykorzystują w negocjacjach kontraktów dla swoich klientów oraz jakie czynniki wpływają na sukcesy w negocjacjach kontraktowych?

Naszą strategią w negocjacjach z klubem zawsze było zapewnienie zawodnikowi jak najlepszych warunków do jego rozwoju. To priorytet, a kolejne punkty to kwestie finansowe i okołofinansowe. Jak zawodnik dobrze zarabia to agent czy doradca ds. piłkarskich razem z nim. Co do czynników wpływających na sukces negocjacji to na pewno pozycja agenta lub doradcy, jego miękkie umiejętności oraz opanowanie sztuki negocjacji, a nade wszystkim znajomość przepisów i autorytet w świecie piłkarskim.

Rozwój kariery zawodników:

W jaki sposób agencje piłkarskie wspierają rozwój kariery swoich klientów oraz jakie działania podejmuje agencja, aby zwiększyć widoczność i atrakcyjność swoich zawodników na rynku?

Przede wszystkim zdobywamy kontakty na całym świecie. Dzięki współpracy z gigantami światowego futbolu wykonujemy na ich zlecenie zadania min, skautingowe, przez co zwiększamy swoją wiarygodność jako partnera oraz autorytet. Na tych kontaktach zyskują zawodnicy, ponieważ kiedy zwracamy się do naszych partnerów z konkretnym tematem to nie napotykamy obojętności czy ignorowania, a zrozumienie i aktywność w działaniach. Nie zapominamy jednak również o istotnej kwestii marketingu sportowego promującego zawodników oraz o współpracy z mediami.

Zarządzanie wizerunkiem i marketing:

Jak agencje piłkarskie dbają o wizerunek swoich klientów i jakie strategie marketingowe są stosowane w celu zwiększenia rozpoznawalności zawodników?

Każdy ma swoją strategie marketingową i trudno oczekiwać, że któryś z podmiotów będzie ją ujawniał. To, co mogę zdradzić to na pewno zawsze staraliśmy się pokazywać naszych zawodników od strony „ludzkiej” ukazując ich nie tylko jak roboty do gry na boisku, ale przede wszystkim ludzi takich samych jak każdy z nas i przybliżać ich społeczeństwu.

Obsługa konfliktów i problemów:

Jakie są najczęstsze wyzwania i konflikty, z jakimi agencje piłkarskie muszą się zmierzyć w trakcie zarządzania karierą zawodników, oraz jakie strategie są stosowane w celu rozwiązania konfliktów między zawodnikiem a klubem?

Jesteśmy przeciwnikami strategii pokazu siły tzn. prób udowadniania sobie nawzajem kto ma mocniejszą pozycję w negocjacjach. Jesteśmy zwolennikami strategii „warto rozmawiać” i traktować siebie nawzajem z szacunkiem. Konflikty pojawiają się najczęściej, kiedy polityka i strategia klubu i zawodnika są rozbieżne, kiedy zawodnik jest niezadowolony ze swojej pozycji w klubie lub uważa, że to odpowiedni moment na zrobienie kroku do przodu. Wówczas należy znaleźć złoty środek i rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.

Trendy i zmiany w branży:

Jakie trendy agencje piłkarskie obserwują w dziedzinie zarządzania karierą zawodników i w jaki sposób adaptują się do ewolucji branży piłkarskiej?

Najczęstszym trendem jest stawianie na szybki zarobek. Każda ze stron chce wykorzystać „swoje 5 minut” nie wierząc, że współpraca długoterminowa jest możliwa. Każdy stara się patrzeć na tu i teraz licząc się z tym, że kolejne negocjacje zawodnik może odbyć w obecności nowego agenta czy doradcy. A klub zdaje sobie sprawę, że za rok czy dwa zawodnika może już nie być. Kiedy młody zawodnik stawia na 1 miejscu pieniądze to z takim zawodnikiem nasza współpraca jest praktycznie niemożliwa. Są chwile, kiedy rzeczywiście należy zadbać w pierwszej kolejności o finanse ale to w przypadku zawodników powoli schodzący ze sceny.

Etyka i standardy:

Jak agencje piłkarskie dbają o etykę w swojej działalności oraz jakie standardy i zasady przewodnie są stosowane przy zarządzaniu karierą zawodników?

W branży managerskiej ciężko jest założyć, że agencje dbają o etykę, Doświadczenie pokazuje, że większość osób, niestety, przedkłada swoje interesy nad etykę i czasami również przepisy prawa sportowego i cywilnego. W naszej działalności piłkarskiej stawiamy na uczciwość, przejrzystość działa oraz lojalność i szczerość. Tak staramy się pracować, aby na koniec każdego dnia móc spojrzeć w lustro bez obrzydzenia. Zawodnicy i rodzice mają wiedzę na temat prowadzonych działań na każdym etapie procesu, a sami zawodnicy mają realny wpływ na kształtowanie polityki prowadzenia ich kariery.

Perspektywy na przyszłość:

Jakie wyzwania, możliwości i plany dostosowania strategii do zmieniającego się otoczenia widzi agencja piłkarska w przyszłości?

Wyzwaniem numer 1 jest zapewnienie bezpieczeństwa naszym zawodnikom. Z różnych stron czyhają bowiem na nich różnej maści fachowcy chcący ich wykorzystać lub „zbałamucić” dla swojego zysku. Ponadto kluby nie zawsze traktują zawodników z należytym szacunkiem, lecz po wykorzystaniu tego co chcą zostawiają ich „na lodzie”. Naszym planem jest rozwój naszej działalności i posiadania kilkunastu zawodników gotowych na karierę międzynarodową oraz zbudowanie jeszcze mocniejszej pozycji na rynku krajowym i zagranicznym.

Podsumowanie:

Jakie są najważniejsze wnioski dotyczące roli agencji piłkarskich w zarządzaniu karierą zawodników?

Najważniejszym wnioskiem jest ten, że zawodnik powinien skupić się wyłącznie na trenowaniu oraz na grze i na rodzinie, a o jego losy i karierę powinien dbać zaufany i lojalny profesjonalista, który dzięki swojej wiedzy, doświadczeniu i kontaktom będzie w stanie należycie zadbać o swojego klienta i jego karierę.

Jak widać nie każda agencja piłkarska czyli czy to agent czy doradca ds. piłkarskich działa na takich samych zasadach i nie wszystkim przyświecają te same zasady. Dla mnie nigdy nie liczyło się tu i teraz tylko to, co może się stać za 2-3 lata. Jako doradca zawsze podkreślam zawodnikom i ich rodzicom, że krótkoterminowa prognoza nigdy nie przyniesie zamierzonych celów. Kiedy współpraca oparta jest na jasnych zasadach szczerości, uczciwości i lojalności to długofalowa prognoza przynosi zamierzone cele i daje efekty.

Dołącz do nas

Pokażę Ci krok po kroku jak pracujemy na nasz sukces – opowiem Ci historię, jak z podwórka na wsi w 3 lata doszliśmy do grania na boiskach ekstraklasy i co ważne, w wieku zaledwie 15 lat, zaloguj się do serwisu i zyskaj pełny dostęp do materiałów w których przedstawię Ci mnóstwo praktycznych i kluczowych wskazówek, dzięki którym łatwiej znajdziesz odpowiedź „Jak być Sportowym Rodzicem” a zarówno Twoje dziecko jak i Ty, będziecie w pełni cieszyć się wspólną sportową pasją.

Rejestracja >>